Monday, March 12, 2012

Seiko 6139 7002



Jam Seiko Chrono automatik bertaraf second hand antara jam chrono yang mampu dimiliki oleh setiap pengumpul dan peminat jam. Aku pun sama. Tetapi sejak akhir-akhir ini beberapa ketul telah pun aku lepaskan dengan senang hati. Ada antaranya full set. Antaranya 7016 8001 dial biru. Antara warna dial yang aku kurang sikit.

Bagaimanapun pagi ahad kelmarin aku terbeli juga seiko dial biru. Tetapi yang ini lain sedikit, birunya tidak begitu menyerlah, minute track warna putih dan insert ring warna hitam. Jadi aku pun terbeli. Keadaan jam secara keseluruhan pun cukup baik.

Saiz cukup besarnya untuk tangan aku. Dengan saiz 41mm X 44mm. Cermin pemuka juga cukup besarnya dengan diameter 33mm. Jam ini tak ada tachymeter, tetapi ada insert ring terletak di bawah cermin dengan unit ukurun 00 hingga 100, aku pun tak tahu untuk ukur apa.

Push button dan crown dalam keadaan baik. Seperti biasa crown 6139 rapat ke dalam. Jika ditekan akan menukar tarikh. Bracelet jam juga ori, lengkap dengan end link. Bracelet cukup panjang, Pemilik asalnya pasti besar orangnya. aku terpaksa potong, ambil masa juga kerana ianya disambung dengan tube yang sukar nak dikeluarkan. Jarang aku jumpa jam seiko macam ni. Bracelet solid.

Jam in i menggunakan movement 6139B. Movement bersih dan masanya sehinga kini tepat. Dial birunya juga cukup bersih. Carian di internet mendapati jam ini ada pelbagai warna dial, antaranya hitam yang nampak lebih mengancam.  Jam ini telah dijaga denganh baik, bukan hanya disimpan, tetapi dipakai. Ini kerana aku terpaksa mencuci braceletnya terlebih dahulu untuk membuang kotoran.

Secara keseluruhannya aku berpuas hati dengan jam ini. Pada waktu yang sama juga aku dapat lihat seiko 6138 7000 culculator/ slide rule ( 2 biji). Malangnya harganya mencecah RM1000-1200. Jam ini memang cantik.







No comments:

Post a Comment