Thursday, January 17, 2013

Sepanjang 2012.........

Diam tak diam hampir tiga tahun aku terlibat dalam dunia horologi. Walaupun aku bukan "big player" tetapi dengan minat yang sama dengan ratusan atau ribuan orang lain di luar sana, menjadikan blog aku adalah juga dikunjungi atau dihubungi oleh orang-orang yang tidak aku kenali, tetapi ,menghulurkan salam perkenalan kerana meminati jam yang aku ada. Terima kasih kepada yang sudi menziarahi blog aku.

Bermain dengan jam sebagai hobi ini ada pasang surutnya. Untuk satu peringkat aku pernah menyimpan sehingga 40++ ketul jam pada satu-satu masa. Semua jam yang aku beli direkodkan tarikh, punca jam, harga serta beberapa maklumat seperti tarikh dan kos service. Ada juga jam-jam aku yang terbengkalai kerana rosak yang aku malas lagi membaikinya.

  Lama-kelamaan jam-jam yang pernah aku sayangi terpaksa berpindah ke Johor, Melaka, Selangor, Sarawak dan ke tempat-tempat lain. Sebabnya jika tidak digunakan ianya boleh memudaratkan jam-jam tersebut. Ini kerana kebanyakkannya bukan jam baru, tetapi jam-jam tahun 70an dan 80an.

Aku tidak meletakkan diri aku sebagai penjual jam. Jam-jam yang dijual adalah semata-mata jam yang menjadi koleksi aku. Kebanyakkan jam yang dijual telah diperoleh sepanjang tahun 2010 dan 2011. Aku akan memasuki tahun 2013 dengan koleksi terbaru yang aku peroleh sepanjang tahun 2012. Justeru bilangannya tidaklah banyak.

Berikut adalah jam-jam koleksi yang masih aku sayang......update 12April 2013 ....jual juga akhirnya..sayang sayang buah kepayang...

(Jam ke-4)Mula dipakai semenjak Mac 2010. Jam ini sangat diminati ramai. ( Not for sale)

Feb 2011....topi keledar seiko.

Diperoleh pada Feb 2011...antara jam seiko diver yang sangat-sangat aku suka. Hingga kini aturan masa  aku puas hati. Harga terkini jam ini sudah melonjak, walaupun aku dikira terlewat  memilikinya, tapi masih dikira mampu milik pada awal 2011. Adakah tahun ini harganya makin naik...? (Not for sale)

Citizen manual. Aku pernah memiliki 2 ketul jam ini. Seketul aku jual. Berada dalam simpanan mulai 14 Mac 2011. (SOLD)
13.8.2011. jam ini telah dijual tetapi datang semula kerana aturan perjalanannya terhenti-henti. Masih tidak dihantar ke Uncle Rama. Jam paling berusia dalam simpanan aku. Jadi biarkan saja ia begitu...

2 Oktober 2011. Masih kekal dan bergerak bila aku suruh.....SOLD

jam terakhir tahun 2011..."cederamata" lawatan sambil belajar pada cuti sekolah 
akhir tahun 22 Nov 2011 Sedia dijual RM1400 ful set box & paper, under warranty

(Jam ke-50) Tahun 2012 dimulakan dengan perkenalan dengan saudara Wafee pada 1.1.2012 dan seterusnya jam di atas mula dipakai pada tangan aku (not for sale)

23 Feb 2012..mimpi yang menjadi kenyataan....aku selalu mengoogle blog-blog jam, tiba-tiba ianya hadir. Aku mula berkenalan dengan Bob dan Kumat. Hadirnya jam Omega pie pan ini menyebabkan aku mula meminati jam-jam dress swiss...mangsanya adalah jam-jam lain termasuklah seiko diver. Semuanya untuk membiayai pembelian dua biji jam di atas. (not for sale)

Seiko Pilot......separuh ori..separuh aftermarket. Nak jual "as is"...SOLD

SKX..berusia  (SOLD)

Seiko UFO...aturan waktunya cukup baik walaupun usianya lanjut. Diperoleh pada awal Jun 2012. Ketika ini aku dah berhasrat nak berhenti membeli supaya dapat mengumpul modal, tetapi sehingga penghujung 2012 aku masih tidak berhenti....ini menyebabkan jam yang aku idam idamkan tak kunjung tiba...not for sale

Satu-satunya Orient dalam genggaman aku...kejap nak jual...kejap sayang..aturan masanya  cukup baik
Cuma peleknya jam ini hour marker dot dot dot...dah di MOD agaknya (9 Jun 2012)
SOLD

Satu lagi koleksi yang disayangi...bermula awal ramadhan (SOLD)

Masih dalam simpanan...sesaki sekala pakai juga 14 Ogos
SOLD

Jam pertama aku ada 3 sub dial...7.Oktober
Sedia dijual RM1500 (aftermarket strap blue or black)
Request full photo

Cinta pandang pertama..14 Oktober
SOLD / TERJUALSUDAH

14 November (not for sale)

LM....mempelbagaikan gaya jam di tangan..5 Disember

16 Disember....tawaran yang tidak dapat ditolak....(not for sale)

 Tissot...17 Disember (not for sale)

Bersedia untuk dijual RM300 full set ( no paper/box)

30 Disember....jam yang aku putuskan sebagai jam terakhir sebelum melangkah ke tahun 2013. Ini adalah jam yang ke 69. Sepanjang tahun 2012 aku membeli 19 biji jam. Dengan kata lain aku membeli  sebiji jam setiap 19 hari. Daripada 19 biji jam sepanjang 2012, 3 biji dijual (omega seamaster, eterna 2000, seiko 6139 7002) serta sebiji Sandoz yang aku sumbat dalam almari....setelah bermuhasabah diri aku merasakan sepanjang 2013 ini aku akan memakai semua jam-jam yang aku miliki ini sahaja.

Cerita tak habis lagi.....seperti yang diberitahu  awal tadi, jam yang aku idamkan belum dapat. "Keaktifan" aku membeli jam-jam sepanjang 3 bulan terakhir 2012 menyebabkan perancangan aku terganggu...ditambah dengan kesibukan sepanjang bulan November dan Disember. Jadi aku memutuskan jam idaman tersebut mesti dibeli pada awal tahun 2013. Alhamdulillah, akhirnya dapat jua dengan izin Allah SWT. Insya"allah akan dipaparkan kemudian. Terima kasih kerana membaca....




9 comments:

  1. monolog jam... hmmm x sabar nak tgk apa jam idaman yg cikgu beli... harap jgn hold lama2 cerita tu...:D

    ReplyDelete
  2. Menarik cerita Cikgu Zul ni...sayang saya tak buat catatan pembelian jam-jam yang saya lakukan (dan yang saya jual :p). InsyaALLAH azam 2013 untuk merekod setiap pembelian

    ReplyDelete
  3. Tak ambil gambar lagi Sah_kul,tahun 2013 ni nafsu menurun sikit....

    ReplyDelete
  4. wali....maklum le saya ni cikgu sejarah.

    ReplyDelete
  5. Terima kasih atas perkongsian ini. Bagus cikgu buat rekod camtu. Bila jam byk kita bole lupa psl jam tu. Byk koleksi yg hebat2 cikgu ada. Tahniah

    ReplyDelete
  6. Dr Asmar....niat memaparkan jam-jam yang saya ada ini hanya untuk perkongsian dan rekod saya sendiri. Apabila komputer saya bermasalah pada akhir tahun lepas, saya terfikir semua rekod tentang jam yang saya miliki akan hilang sebab tiada backup. Jam-jam yang saya ada biasa sahaja, hebat atau bernilai sesuatu jam itu terletak pada hati peminatnya.

    ReplyDelete
  7. Ya.. setuju tu cikgu... Pada pendapat saya, bernilainya sesuatu jam tu bergantung pada peminatnya. Samalah juga pembelian jam itu berbaloi atau tidak. Sy tidak ada jawapan yg konkrit kalau org tanya sy... sbb pada sy berbaloi atau tidak jam tu bergantung kpd dia sendiri. Kalau dia minat, jam apa pun berbaloi beli.

    Kalau tak minat... walau org lain ckp berbaloi2, sgt2 boleh disimpan ataupun collectible apa bagai lg... tp kalau dia tak minat, pakai sekejap dah bosan, rasa menyesal atau rasa nak jual pula lps tu.. Pada sy pembelian jam tu utknya tak berbaloi walau apapun 'nilai', pandangan, sanjungan tinggi oleh org lain pada jam itu...

    Pendek kata... kalau minat... beli saja. Tapi sblm beli, elok juga buat sedikit research mengenai jam tu sblm beli lebih2 lg jam2 vintage kerana byk jam2 yg sgt meragukan statusnya skrg...

    ReplyDelete
  8. Jam yang telah ditetapkan sasarannya boleh kita buat research, masalah saya bila berjalan-jalan di Pasar Karat tak sempat nak buat research Dr.

    ReplyDelete
  9. kat pasar karat, mmg payah la.... cuma kena hati2 ketika memilih jam. Ada kalanya dpt rezeki terpijak dapat jam2 yg best dgn harga yg sgt berpatutan. Hehe... Lama tul sy tak jalan2 kat pasar karat.. takda masa nak luangkan ke sana skrg ni... hmmmm...

    ReplyDelete