Sunday, August 7, 2011

SEIKO 5 7009 3110 jam kenang-kenangan

Milik siapakah jam ini?
Jam ini lama tersimpan dalam almari bapa. Ianya tidak pernah aku lihat sehinggalah pada penghujung tahun 2010 yang lalu. Jam ini aku kekalkan dalam keadaan asalnya, kecuali bracelet telah aku cuci.
Dari segi fizikal memanglah jam ni tak seberapa, hanya designnya yang meniru design popular Rolex.
Jam ni bersiri no 700041, rasanya keluaran oktober 1987.
Bracelet asal.
Menggunakan movement 7009A, mungkin tahun-tahun 80an

Terdapat sedikit kesan karat...masuk air , kata tukang jam. Mungkin kerana tindakan tergesa-gesa aku semasa mencuci braceletnya.
Cerminnya banyak kesar calar, menunjukkan ianya digunakan sepenuhnya. Pemilik asal jam ini adalah arwah Hj Yahya, iaitu datuk saya. Beliau meninggal pada November 1991, pada hari aku balik bercuti dari Bangi. Selepas itu jam ini disimpan sahaja oleh bapa, sehinggalah aku menyimpannya. Kadang kala aku pakai jam ini. Alfatitah untuk arwah...Banyak kenangan aku dengan datuk, seorang yang suka bergurau dengan cucu-cucunya. Aku masih menyimpan sehelai baju melayu yang dihadiahkannya ketika aku berangkat ke Bangi  pada tahun 1989.
Seiko 5 seperti ini masih ada dipasaran dengan movement 7S26, harganya lebih kurang RM600 (belum diskaun)

3 comments:

  1. Pastinya seribu satu kenangan yang ditinggalkan jam ni.. suatu nostalgia yang boleh diperturunkan dari generasi ke generasi....

    ReplyDelete
  2. Bila kita semakin berumur, semakin kerap teringat kenangan lama asmar..

    ReplyDelete
  3. Semoga roh Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya...Amin

    ReplyDelete