Friday, August 12, 2011

Langkah berikutnya.....

Akhirnya aku mengikut langkah rakan-rakan bloger jam sebelum ini yang turut menjual jam. Sebenarnya aku tak berani untuk memulakannya kerana aku tiada pengalaman dalam menjual barang-barang ni.Pengalaman pertama apabila aku terjumpa set alat jam di pasar minggu. Walaupun aku dah ada satu yang dibeli di locken, tetapi kali ini aku beli 1 set dengan tujuan untuk dijual semula supaya mudah sesiapa yang nak membelinya. Selepas berjaya dijual aku terus diam, tetapi apabila Walikad bertanya tentang alat jam tersebut, aku tergerak hati untuk cari stok baru. Terus aku borong 3 set yang masih ada. Harga dapat pun tinggi. Tapi masih boleh jual. RM50 tak mahal sebab dah campur kos pos laju RM7.00. Buyer pun faham, tiada banyak tawar menawar. Biasanya terus jadi.

Tetapi apabila mendapati sukar untuk mendapatkan tool atau aksesori jam, aku mula mendapatkannya daripada luar. Ini bermula dengan bola kuning, asalnya untuk kegunaan sendiri, tetapi akhirnya apabila ada permintaan terus aku dapatkan diebay termasuk dust blower. Jangan pelik sebab aku pun tak ada simpan dust blower tu, semua dijual. Susah nak dapat dust blower dengan harga murah di ebay. Kemudian beli tali nato untuk kegunaan sendiri, kemudian beli lagi untuk dijual bila ada permintaan. Aku cuba untuk beri harga yang rendah supaya kawan-kawan seronok.

Untuk akan datang , ada barang baru iaitu 1 set spring bar, tool set dan display box. Jika nak boleh booking dulu.

Kemudian masuk fasa baru, aku nak jual jam. Jam aku tak banyak, jadi tak dapat nak jual. Jadi untuk permulaan, aku tolong jual jam kawan-kawan. Aku tak pandai nak cerita tentang jam. Setakat tahu jam ni jalan atau tidak aja. Jadi tengok le gambar-gambar yang di muatnaik.Jika berminat hubungi le untuk bincang harga.

2 comments:

  1. Tahniah cikgu. Saya nk request 1 jam. Jam bateri aja cikgu. Seiko Tuna 300m. Cikgu beli dulu nnti jual kat saya murah2 ye :)

    ReplyDelete
  2. Ikan tuna jepun mahal sah_kul...kena tolak semua jam yang ada

    ReplyDelete