Wednesday, April 6, 2011

MY SEIKO 6139 6002


Satu-satunya gambar sebelum pergi repair,tapi tiada gambar dailnya yang calar balar, mungkin bergesel dengan lori

Jam seiko 6139 6002 ini adalah jam chronograph ketiga dalam simpanan aku. Jam diperoleh di Locken Ipoh. Hari tu banyak jam yang cantik di jual termasuk sealion yang pada aku cukup murah. Sama harga dengan jam 6002 ni. Jam ini diperolehi dalam keadaan yang nazak. Cerminnya sangat kabur, sukar nak melihat dailnya ( rugi kerana tak ambil gambar sebelum hantar repair). Jarum sub dailnya telah cabut. Menurut penjualnya , Pak Cik Man, pemilik jam ni driver lori. Bila rosak jam ni disimpannya untuk sekian lama.

                                          Bracelet oyster begitu panjang untuk tangan aku



Menurut tukang jam ada tiga bahagian yang rosak, tapi boleh dibaiki. Sebahagian daripada cetakan pada insert bazel dah pudar dan hilang terus. Chrono button dah stuck. Selepas diserah pada tukang jam yang baru aku kenal, ianya berjaya dibaik pulih dan tadi uncle tu terus hantar ke Simpang Pulai.Ahad hantar, rabu terima. First time tukang jam hantar sendiri . Ini boleh dikira rekod sebab helmet aku sampai sekarang tak siap lagi.

Bila dapat terkejut aku sebab cerminnya dah pulih 99%. Boleh lihat dengan jelas brown dailnya. Jam berjalan dengan lancar, setakat ni le. Stop watchnya berfungsi, cuma lari 1 minit. Tapi masih ok.

Tapi bila aku perhati betul-betul, alamak!!! Ada dua benda yang dipasangnya tidak tepat kedudukannya. Mulanya rasa tak senang duduk. Nak kena hantar semula yang leceh tu. Sesiapa boleh kesan......apa benda nya tu.
Gambar lain akan menyusul kemudian.

2 comments:

  1. abang dapat dengan pak cik man yang rendah tu ke?
    hehe...kalau dia, banyak gak jam yang boleh dapat murah

    ReplyDelete
  2. Betul le tu. Saya ambil sebab dia bagi tahu siapa boleh repair dan berapa harganya.Lagi satu sebab jarang jumpa dail warna brown.

    ReplyDelete