Thursday, March 28, 2013

Doxa: jam lama yang orang tak mahu

Minat terhadap jam ini pelbagai. Ada orang yang suka jam lama, tetapi berkilat seperti jam baru. Ada orang suka jam baru, beli dikedai lengkap dengan kotak, warranty card dan resit. Dan jangan lupa,ramai juga yanglebih suka jika jam tersebut sudah faded, kusam, usang , dail berpatina, tali pun lusuh. Ibarat orang memakai seluar jeans lusuh yang koyak sana sini yang dianggap sebagai fasyen.

Aku? Aku ni semua boleh. Jam lama nampak baru pun ok. Jam lama kelihatan betul-betul otai pun ok. Kalau jam baru koyak plastik lagi le ok.

Seminggu dua ni aku berkenan pula pada jam lama yang dah faded. Pakai baju kerja, tapi jam nampak betul-betul lama. Aufff...macam-macam gila main jam ni.

 Muka memang lama, fixed spring bar, dan yang paling utama muka over sized untuk jam tahun sebelum 50an
Update : kata Uncle Rama " apasai ini muka tak centre"
Awal-awal aku dah perasan. Biarlah Uncle, tak mau kacau sama dia.
 Tapi aku tak jumpa la pula sign Doxa kat penutup ni. Tapi ada catatan bulan 5 1957
Update: Aku baru diberitahu oleh Uncle Rama, "Pandai Jam Lama" aku yang caseback ni milik Movado berdasarkan lambang tangan dan stop watch tu. Selepas aku google memang movado lama ada lambang stop watch pada caseback dan cara serial no itu diprint
Movement tiada sign Doxa, tak mengapa.Yang utama jam runing,tapi lewat sikit. Bukan juga masalah besar. Kalau aku nak ketepatan pakai aja jam Doxa baru atau jam-jam  yang lain. 

Tak lama lagi sebiji lagi Doxa lama akan masuk.

Nak baca cerita asal usul Doxa baca di link di bawah, tak sempat nak buat ringkasan
http://www.collectorsweekly.com/wristwatches/doxa

No comments:

Post a Comment