Monday, February 4, 2013

ORIENT GMT

Sementara menunggu bapa aku sampai dari Sabah petang tadi aku merayau ke sebuah kedai jam. Kedai ni terletak di sebuah pasaraya besar. Aku pernah sekali membeli jam di kedai ini, iaitu jam milik isteri dan anak-anak aku.

Jam Seiko tak menarik minat aku kali ini. OM yang versi baru adalah, tetapi ak tak berminat. Aku nak melihat-lihat jam Orient sahaja. Adalah juga jam yang ada nilai untuk dibeli. Tapi kali ini aku tertarik dengan satu jam ini iaitu Orient GMT FFE06001B.

Yang buat aku tertarik ialah fungsi GMTnya, walaupun ianya bukan satu keperluan untuk aku. Tak tahu nak gunapun. Tetapi itu bukan masalah besar. Masalah besarnya ialah design dan potongan jam ini yang nampak kukuh dan kemas bagi mata aku.

Malangnya kedai ini tak mesra harga. Offer katanya, tapi diskaun ciput, kurang dariapada diskaun untuk jam seiko. Kebiasaannya diskaun untuk Orient lebih tinggi, ini berdasarkan pengalaman aku yang lebih banyak membeli jam Orient baru berbanding Seiko. Disebabkan jurujual pu tak mesra pembeli, malaslah aku nak minta kebenaran snap gambar sekeping. Harga pada tag memang mesra iaitu RM850.

Jadi nikmati sahajalah sekeping gambar yang diambil daripada internet.

photo : http://yeomanseiko.com


spesifikasi jam:


Power Reserve                 :Approximately 40 Hours
Crystal                            :Mineral Crystal
Movement                       :Orient caliber 46P40 Made in Japan
Clasp                              :Fold-over with Double Push Button Safety
Crown                            :Screwed-down Crown
Water Resistance             :200m
Case Material                   :Stainless Steel
Case Diameter                 :45.00mm without crown
Case Thickness                :13.60mm
Dial Color                        :Black
Bezel Material                   :Stainless Steel
Bezel Function                 :GMT
Calendar                          : Date
Band Material                   : Stainless Steel


Boleh juga meninjau-ninjau daripada laman wenb Orient USA yang menarik ini

http://orientwatchusa.com/ffe06001b




No comments:

Post a Comment