Saturday, February 16, 2013

Election Watch

Assalammualaikum...

Peminat jam ada pelbagai ragam. Pemilihan jam yang diminati ada yang berdasarkan jenama, harga, keoriginalan semua bahagian jam, berdasarkan rupa, kategori jam seperti diver atau chronograph, warna dan sebagainya. Bagi aku pula dalam tak sedar semua jam aku mesti muka dan movement bersih. Ini kerana bahagian muka jam atau dial yang dak rosak adalah mustahil untuk dipulihkan melainkan secara redail. Bagaimana dengan anda pula.

Seorang kawan jam pula memilih dial yang dah berpatina, nampak ketuaannya. Muka hitam pilihan utamanya. Dan jenama jamnya memang ada yang sukar di peroleh seperti jenama Kienzle, yang bila terlintas difikiran semestinya jam dinnding tiga lubang.

Di blog kali ini aku paparkan jam tangan Election,juga satu jenama jarang-jarang sekali muncul yang dimiliki oleh seorang kawan yang berminat dengan muka yang telah dimakan masa. Carian di Ebay juga tidak banyak yang dipaparkan dan harganya mahal juga jika nak dibandingkan dengan namanya yang tidak glamour itu. Sejarah syarikat pengeluar juga sangat sukar ditemuai. Kalau ada pun masih belum pasti betul atau tidak. Aku paparkan sekeping dua sahaja gambarnya, selebihnya dipertontonkan di satu lagi blog saya nanti.

 Election.....

Election 
Grand Prix Berne 1914 
(biasa ditemui pada case back jam-jam Election)

Movement 665; kunci. masih mengerakkan waktu dengan mantap

Jangan kita pandang rendah pada jam ini. Election yang aku temui ini biasa-biasa sahaja, tapi gambar yang ditemui di internet in isangat-sangat mengujakan.

Election Day Date Pointer With Sub Second
Pic from internet

Election ; SA La Chaux de Fonds, Le Geneveys sur Coffrane 
Other company names: A. Braunschweig, L. Braunschweig, Les fils de L. Braunschweig, Fabrique d’Horlogerie Election SA

History: The company was founded in in 1850 as A. Braunschweig.
In 1900 the company was listed as Les fils de L. Braunschweig for all kinds of watches from cylinder to lever, simple and complicated, repraters, chronographs, calendars, grand sonnerie and chronographs.
They exhibited at the Paris expo in 1900.
In 1916 the company was listed as L.Braunschweig, Fabrique d’Horlogerie Election SA
In 1920 the company had an ad. For Manufacture des Montres Election.
This abbreviated information is from K.H.Pritchards Swiss Timepiece Makers 
dipetik daripada  http://forums.watchuseek.com/f11/election-watch-160788.html

No comments:

Post a Comment