Saturday, February 2, 2013

Orient Sun & Moon

Asalnya aku bertanyakan jam orient sub yang seakan-akan rolex submariner kepada towkey ja. terus dikeluarkannya buku model-model terkini Orient. Malangnya jam yang ditanya tak ada, memanglah jam tersebut keluaran terdahulu. Aku gatal mulut bertanya pula, orient ada jam moonphase ke? Selepas dibelek-belek  terjumpa Orient Sun & Moon. Bila aku perhatikan gambar, tak pulak seperti moonphase biasa yang kita lihat piringnya yang bewarna biru ada buloan dan bintang tu. Towkeh jam kata dia ada jam tersebut. terus dikeluarkan dari ruang pamerannya. Sempat le aku snap gambarnya...dah snap, jadi racun pulak gambar tersebut. Harga pun lebih murah daripada Seiko dress yang pernah aku minat iaitu Presage Open Heart ( bukan Seiko 5) yang masih di atas RM1000 selepas diskaun.

Fungsi indikator Sun & moon tidak sama seperti  fungsi moonphase yang biasa aku tahu. bagi jam ini Sun merujuk siang hari dan moon merujuk malam hari.Justeru ia memudahkan untuk menentu waktu di jam tersebut siang atau malam (AM/PM). Jam Oris Moonphase yang aku ada pula dalam pusingan sebulan penuh. Jadi kita tidak perasan pergerakan piring moonphasenya berbanding dengan Orient Sun & Moon ini.

Nak tahu lebih lanjut, kena google le. Nak terang lanjut, saya pun tak ada jamnya. Masih milik tuan kedai.Sasaran akan datang. Warna dial hitam menarik juga.


Maaf tersnap gambar terbalik. Warna dial dalam gambar di atas tidak menggambarkan warna sebenarnya.


Specifications

Mechanical Movement : ORIENT caliber 46B46 Made in Japan
Self-winding movement
21 jewels
21600/hour vibrations
Date indicator, Day hand, AM/PM disk-shaped indicator
(Sun & Moon display)

Stainless steel case
Sapphire crystal
Genuine leather strap
Screw see-through caseback
 (Crystal glass)
Water resistant to 30m
Diameter 41.50mm
Thickness 13.29mm


nak baca  press release..


http://www.orient-watch.com/press_release/20120727.pdf

No comments:

Post a Comment